音楽の秘密 秘伝ノート Chromatic Mediants = Triad pairs = alt + Chords scale motion jazz for dummies

ブログ閲覧の方へ White note mode=調性とは音楽の基礎。このことを忘れて様々な理論は成り立ちません。そしてChords scale motionが最重要  ・Chromatic Mediants = altered = Triad pairs = Chords scale motion + modal interchange = Superimposition + melo minが重要  ・基礎的な音楽理論はAXIS System  音楽と宗教の歴史。・ブッダの最期のことば:涅槃経

melodic minior for Triad pairs

ロディックマイナーのトライアドペアについてのメモ
 

ロディックマイナースケールをそのままトライアドペアすればOKです。
とても素晴らしい動画があります。

 

 

 

 

 

https://allegedartist.files.wordpress.com/2012/02/intro-to-triad-pairs.pdf

この人のサイトはとても素晴らしい内容のものが多いです。
https://allegedartist.wordpress.com/
https://allegedartist.wordpress.com/blog-table-of-contents/

D Melodic minor
マイナーペア: Dm+Em
Alt :F alt
メジャーペア:G+A
ディミニッシュペア:B+C#

移動ド
マイナーペア:Ⅰm+Ⅱm
alt:Ⅲ alt
メジャーペア:Ⅳ+Ⅴ
ディミニッシュペア:Ⅵmb5+Ⅶmb5

コードは下記の通り。

スコットヘンダーソンのメロディックマイナーの抜粋
http://www.djesmusic.com/pdf/adv_elec_scott_henderson_wk1to10.pdf


 5度上のメロディックマイナーと半音上のメロディックマイナー。

 

 

 

 

 
WK1 Melodic Minor Modes
• Major based modes don’t work over some chords, because missing one note 
• Major scale with b3, or (preferably) Dorian with #(b7) 
 
Cmi(maj7)
• Also Cmi(maj9) 
• Use C melodic minor 
 
C7
• May expect Mixolydian to work OK 
o But 4th (sus note) sounds bad 
o Can use Mixolydian over sus7, but avoid 3rd 
• C Lydian dominant (G melodic minor) works well; 1 2 3 #4 5 6 b7 
• See C7 go 5th up to play G MelMin, see A7 play E MelMin, etc 
• Use for non-functioning Dominant chord 
 
C+7
• Altered fifth 
• Use ‘Jazz Altered’ scale 
• Use Melodic Minor up half step; C# MelMin 
o Emphasise C, rather than C# to sound like Calt, rather than C# MelMin 
Similar emphasis needed for all modal sounds 
• Think C# MelMin, but Ear should make Calt (by telling where to land) 
 
Cm7b5
• Usually ii chord of minor ii V i progression 
• May expect Locrian, but b9 sounds bad 
• C Locrian #2, works better (Eb Melodic Minor) 
• See Cm7b5, up b3 to play Eb MelMin, see Am7b5 plat C MelMin, etc 
• Need to be able to quickly transpose and then later get sound into head 
 
Cmaj7(#5)
• Take Cmaj7, sharp G; same as C bass and E triad (3rd) 
• Used in Star Wars, by John Williams, a lot 
• C Lydian Augmented (A MelMin) 
• Use MelMin down b3 
 
Csus(b9)
• Expect Phrygian 
• Can also use C Phrygian #6, with natural 6th
o Sounds more Jazzy, less ethnic/Spanish 
• Play Mel Min down whole step Csus(b9), use Bb Mel Min 
 
Cmaj
• C Mixolydian b6, use F Mel Min, up 4th
o Wants to resolve to E (3rd of C) 
• Sounds ethnic (Hindu ? Mahavishnu Orchestra?) 
• Use over Maj, when want b6 sound 
o Use over floating Cmaj, to take ‘outside’ a little, not in a ii V I 
o b6 implies altered dominant (C b6 = Ab, or b9 of G7)

 

Summary
• See above chords, should know transposition immediately 
• CAlt Up Half-step 
• Dom Up 5th
• mi7b5 Up b3 
• maj7(#5) Down b3 
• Phrygian nat 6 Down whole-step 
• Maj b6/Mix b6 Up 4th
• Let ear tell where to stop 
• Will see these chords in Real Book 
o But may not help to much if chords moving fast 
Need a different approach
 
この組み合わせですが、ブルース的に練習してもよし、これで使えるディミニッシュを2つ適当に混ぜて弾いても素晴らしい、もちろんトライアドは通常のコードとしても使えます。ディミニッシュコードもバリーハリスメソッドやオルタードディミニッシュを使ったり、本当に楽しいですね。

リズムに合わせて好きなだけ弾きましょう。
あとはひたすら練習練習w